Mitt häst liv

Mitt hästliv började när jag föddes för min moster har en gård
& dom hade en shettis som hette lukas & den började jag rida på. sen
när jag var fem började jag på en shettis ridskola som jag gick på
i ett år, jag lärde mig massor där just att det var shettisar XD
sen började jag rida på stjärnholms ridskola där red jag i tre år
innan allt hände, jag var en helg ute oss min moster & min kusin hade en jätte
snäll D-ponny som var 17år (perfect första ponny) & då skulle jag
rida honom & han hade ett specielt sätt för när han littade på folk så la
han upp huvudet på folks axlar så dom kunde klia honom & då gjorde han
det på mig & då förstod min moster att vi passade ihop, det var höst då
& på vintern så åkte vi med moster & kusinerna till stockholms internationella horse show
& när vi går & handlar där så kommer vi farm till ett stånd där dom säljer filmer
& då finns det en film som heter egen häst & då säger mamma & min kusin
att jag ska köpa den men jag säger nej för jag kommer aldrig få en häst men jag
köper den ändå. sen så en vecka senare på kvällen så säger mamma att jag
ska komma & sätta mig så jag gör det & då frågar hon kan du ta ett stort annsvar
& då säger ja jag & då säger hon du ska få en foderponny:P jag blir överlycklig
& så frogar jag vad är det för häst då säger hon amour XD sen ringer jag
alla i släcken & säger det men typ alla vet om det för mamma har svallrat-_-
men typ två veckor efter så fick jag & mamma åka upp till dom & prova han
& jag fick hoppa 40-50am;P & då bästemde vi oss för att ta honom:D

AMOUR-sverige
Det var då allt började vi hyrde in oss i ett stall på lilla flättna, för
jag skulle va fodervärd i tre månader. jag kunde ju nästan ingenting
jag var ju en son där nybörjare som red runt & runt, när amour kom så
nåde jag nästan inte neran för sadeln & han var skit fin när han kom
så man kan säga att han tappa massor med fina muskler som min kusin
hade jobbat upp:P han var en sån här typisk test ponny så när jag skulle
späna sadelgjorden så börja han bittas & bli sur(man det kittlades ju)
jag fick en vuxen medryttare två dagar i veckan, sen så fick jag rida två-tre
dagar i veckan & mamma en till två dagar i veckan för att behålla musklerna:P
jag kommer ihåg en gång jag tror att jag har film på den när vi skulle hoppa
hemma & (i stallet var alla äldre än mig så jag fick va med dom,
men dom var jätte snälla) min kompis filmade & då var det ett räcke till oxer
till räcke men jag vågade inte hoppa oxern som låg på 50cm:O så jag hoppade
bara räckena, fatta vad feg man va, man jag lärde mig med åren justa att han va
18år så var han ryttunerad, det var som va värst va att dom innan min kusin köpte
honom hade hoppat sönder honom:O så han hoppade inte bäst, men han hoppade 80-90cm
men till slut så kom vi ut på tävlingar vi hoppade massor med clea rounder 60-70am tyvärr
när vi kom ut på lokala så årkade han inte:( men det gör inget för jag älskade honom en då
sen när det gick dåligt på lokala så bästemde vi att vi skulle sälja honom tyvärr så
köpte ingen honom men det va många som prova honom & det var en familj som var jätte bra
för dotter var nybörjare så det va bra, men sen så hade morfarn & mormorn köpt
en häst uttan att säga nåt:O så vi skulle lämna ut honom på foder men han han bli sjuk:(
så vi var tvungen att avliva honom:´( han gick bort vintern 2008
men jag kommer alltid minas honom:`) det tror
jag alla kommer göra:)


i slutet när jag var duktigare så gick det super:)




näst sissta gången jag red honom det mins man:`)

MARDRUGG-holland
sen kom min nya ponny dragge jag hade honom när jag hade amour
för sofie hade amour på foder, jag var nere hos ett försäljnings stall &
tittade & där hittade jag dragge, han var en arab blandling skit fin:)
när jag fick honom så var allt bra jag red som vanligt & han hoppa en gång men
två dagar efetr hoppningen så var han halt & han var halt i flera veckor
så vi åkte & rönka & då visade det säg att han hade en knäledsinflammation i
i backknät så han fick stå hela sommaren, så jag red amour i bland
sen i slutet av sommaren så fick jag börja rida dragge det var okej i början
men i bland vart han halt men jag han va med på en hopptävling på hemmaplan
& hoppa 40-60cm & det gick super & jag hoppade även 40cm med amour:)
men sen en dag ringer dom från skåne & säger att dom har hittat en ny ponny så dom
kommer med den om två dag, så jag fick ju va med dragge massor nu:`)
men nu vet jag faktist inte var dragge är men han har det någ bra:)


LUISE-E-tyskland
sen så kom lojsan, när hon kom & vi gick in i stallet så börja hon sparka
men det kan man först hon kommer från tysklan & där lägger man hö ihagen
& sen får man slås för att få den så hon var ju red att hon inte skulle få nåt,
sen när vi börja rida så satt vi igång lite för snabbt hon kom ju från uttlandet &
vi började träna & tävla direkt så hon han ju inte smällta allt, när hon kom så
slängde hon med huvudet helatiden så vi åkte & kolla men  det var inget fel
men efter en stund såg vi att det var en varg tand så plocka bort det så var det över,
men sen märkte vi att hon sparkaback ut när vi fatta galopp & sen nästan hela tiden när vi
hoppa så stannade hon eller kastade av mig, så jag bröt armen vintern 2008, men sen kolla
vi ryggen för när vi satt oss på henne så börja hon springa & då såg vi ju hon hade ont
i ryggen så hon fick massage & sen var det över men sen så såg vi att varje gång hon
rev så sparkade hon back ut & då förstod vi hon hade blivt barad(det är när det är spikar i
benskydden så när dom slår i bommarna så slår spikarna i benen) så ja men tillslut så kom hon över det.
men sen så var det varje gån vi spände sadel gjorden så sprang hon men sen när
hon stod nu i vintar så gick det över:) men när vi har hoppat efter att hon blivit frisk så har
det gått super utom på tävlingar, för då har vi vägrat utt oss men det är ju för vi
började tävla & träna direkt men nu har hon stått & hon är en helt annan häst
så nu sattsar vi:D



ETT TIPS:
jag har ett tisp till alla som får sina hästra från utlandet
första månaden rid i skogen & på banan & så, för att hästen
ska lära känna dig & miljön & sen efetr en månad så kan
ni börja dressyr/hoppträna & när ni har gjort det i minst en månad
då kan ni åka på tävlingar för då har ni lärt känna varandra:)
& ni som har under femåringar låt dom hästarna stå i en månad
så dom får vänja sig vid miljön för dom är så unda/johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0